پرداخت سردستی رؤیایی ارزشمند؛ نقد و بررسی فیلم «الیزیوم» ساختهی نیل بلوکمپ
Elysium
كارگردان: نیل بلومکمپ
فيلمنامه: نیل بلومکمپ، بیل بلاک و سیمون کینبرگ
بازيگران: مت دیمن، جودی فاستر، شارلتو کوپلی
محصول: آمريكا، ۲۰۱۳
مدت: ۱۰۹ دقیقه
گونه: علمی-تخیلی، اکشن، درام
درجهبندی: R
«الیزیوم» (Elysium) ساختهی نیل بلومکمپ، فیلمی علمی-تخیلی است که ماجراهایاش در حالوُهوایی آخرالزمانی رخ میدهد. در پایان قرن بیستوُیکم، جهان تبدیل به ویرانه شده است؛ ثروتمندان، زمین را ترک کرده و راهی الیزیوم -یک ایستگاه فضایی بهشتی و کاملاً امن- شدهاند. ساکنان فعلی زمین در فقر کامل، کمبود امکانات پزشکی و تحت شدیدترین تدابیر امنیتی بهسر میبرند. در چنین شرایطی، مکس (با بازی مت دیمن) که رؤیای همیشگی زندگی در الیزیوم همراه اوست، در معرض تابش اشعههایی مرگآور قرار میگیرد؛ حالا مکس برای مداوا و زنده ماندن، چارهای بهجز رفتن به الیزیوم ندارد...
«الیزیوم» را میتوان بهعنوان نمونهای مثالزدنی برای تلاش ناموفق یک کارگردان در تکرار موفقیتهای فیلم قبلیاش بهخاطر سپرد. "منطقهی ۹" (District 9) ساختهی پیشین بلومکمپ را میشد یک پیروزی چندجانبه بهحساب آورد. "منطقهی ۹" حرص و آز سیریناپذیر انسان به تصاحب قدرت را بهشکلی متفاوت به تصویر میکشید. وقتی ویکوس -شخصیت محوری فیلم- (با بازی شارلتو کوپلی) دچار آلودگی میشد و بدناش بهتدریج تغییر ماهیت میداد، دوستان و همکاران سابقاش او را فقط به چشم یک کالای پرارزش تجاری میدیدند که میتوانست رؤیاهای بشر در بهکارگیری تسلیحات پیشرفتهی فضاییها را محقق کند.
از وجوه تمایز "منطقهی ۹" یکی این بود که آدمفضاییهایاش را منفعل و بیهدف نشان میداد؛ موجوداتی که تحت سلطهی انسانها قرار داشتند. صحنهپردازی چرک فیلم در هرچه باورپذیرتر کردن حالوُهوای "منطقهی ۹" مؤثر افتاده و باعث شده بود جلوههای ویژه، مصنوعی -و بهاصطلاح کارتونی- بهنظر نرسد. نکات مثبت مورد اشاره وقتی برجستهتر میشود که بدانیم "منطقهی ۹" با بودجهای ۳۰ میلیون دلاری تولید شده بود! اما بلومکمپ با در اختیار داشتن حدود ۴ برابر این بودجه -یعنی: ۱۱۵ میلیون دلار- نتوانسته است "منطقهی ۹" دیگری بسازد. «الیزیوم» نه شخصیتهای درستوُدرمانی دارد و نه در خلق فضای آخرالزمانیاش موفق شده است و فیلم، حتی گاهی به بازیهای کامپیوتری پهلو میزند!
در انتخاب بازیگران هم هیچ نشانی از هوشمندی نمیتوان پیدا کرد؛ بهویژه خانم دلاكورت (با بازی جودی فاستر)، مأمور كروگر (با بازی شارلتو کوپلی) و فری (با بازی آلیس براگا). در «الیزیوم»، جودی فاستر بزرگ برندهی چند اسکار را اصلاً بهجا نمیآوریم؛ فاستر آنقدر دلاكورت را بیرمق بازی میکند که باور میکنیم نقشی بیرنگوُخاصیت است که هر بازیگر دیگری بهراحتی از عهدهی ایفایاش برمیآمده. کوپلی نیز بهعنوان مظهر شرارت فیلم و مأمور بدسابقهای تشنهی خون و قدرت، بیشتر مضحک و چندشآور است تا ترسناک و نفرتانگیز!
«الیزیوم» در معرفی کاراکترهایاش آنچنان سست و کمتوشوُتوان عمل میکند که نه زنده ماندن آدمهای مثبت فیلم اهمیت چندانی برایمان پیدا میکند و نه از نابود شدن بدمنهایش خوشحال میشویم! تحقق رؤیای همیشه ارزشمند برقراری عدالت همگانی در انتهای «الیزیوم»، میتوانست تأثیرگذار باشد اگر تا این حد سطحی و سردستی به آن پرداخته نشده بود.
پژمان الماسینیا
یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
■ لینک صفحهی منبع
برای دسترسی به لیست تمام نقدها، میتوانید لینک زیر را کلیک کنید:
■ نقدهای تألیفشده توسط «پژمان الماسینیا» بهترتیب تاریخ انتشار
■ نقدهای پایگاه cinemalover.ir را [بیاجازه] هیچکجا منتشر نکنید.